fredag 15 oktober 2010

Nu håller jag med Batljan

Det är inte alltid jag håller med Ilija Batljan, han är bl.a. för mycket betongpolitiker för att vara i min smak. Men vi har till stor del samma uppfattning om grundorsakerna till att de rödgröna inte lyckades knuffa bort allianspartierna.
   Den stora anledningen till misslyckandet var att  S, V och MP inte tydligt gick till val  var för sig utan formerade sig som rödgröna. Exempelvis var det många som tvekade att rösta på MP eftersom det var en röst på Ohly eller Sahlin. En del tänkbara S-väljare gillade inte MP eller V och det fanns tveksamma V-väljare som inte gillade inte S eller MP.
   Jag håller också med om att de rödgrönas misslyckande även hade att göra med förmögenhetsskatten och fastighetsskatten.
   IB har också rätt om att välfärdssatsningar leder till tillväxt och att detta - alldeles självklara - inte lyftes fram i valrörelsen.
   Däremot håller jag inte med om kritiken mot de rödgröna överenskommelserna före valet - där fanns det många goda inslag och det gjorde att alla de tre partierna fick en bättre politik på flera områden. Men det hjälpte inte. Annat avgjorde.

Okt 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar